Reprezentační A2

KonstruktérJosef HarapátRozpětí1780mm
Rok vzniku1954Plocha33,8 dm2
Rok Publikace1954Váha410 g

V roce 1954 se členové klubu zúčastnili výběrové soutěže pro reprezentaci. Z této soutěže se nám dochovaly některé fotografie. V té době vznikl i model Saturn, A2 kterou nakreslil Radoslav Čížek. Ale výběrové soutěže v roce 1954 se zúčastnil Radoslav Čížek a Josef Harapát s jiným modelem. Tento model měl eliptická křídla a štíhlejší trup. Josef Harapát se pak se stejným modelem účastnil Mistrovství světa v roce 1955. Dokumentace k modelu se nedochovala, máme k dispozici pouze fotografie a informace z tisku..

V roce 1956 se objevila fotografie s informacemi o modelu v časopise Letecký modelář číslo 5. Byl to článek o výběrové soutěži pro reprezentaci. Jsou zde základní údaje o modelu. Vzhledem k tomu, že Pepík model modifikoval, mohou se některé údaje lišit od původní verze. Přesto jsem přesvědčen, že modifikace se týkaly jenom konstrukce trupu a vnitřní konstrukce křídla.

Fotografie uvedená v Aeromodelleru – Radoslav Čížek jako pomocník, před vypuštěním modelu Josefa Harapáta na Mistrovství světa v roce 1955.

Širší nominace pro reprezentaci. Na snímcích je vyfocen Radoslav Čížek a Josef Harapát s modelem, který má štíhlý trup a eliptické zakončení křídla. Horní směrovka je také eliptická. Jsme si jistí, že se nejedná o Saturna ale jinou konstrukci. Předpokládáme, že model byl natolik výkonný, že jej do svého portfolia zařadil i R. Čížek.

Fotografie modelu pak byly publikovány v LM 4 1955. Dole na snímku, Josef Harapát a R. Čížek nedrží Saturna, ale právě tuto A2. S největší pravděpodobností nikdo z modelářů nemá Čížkovu konstrukci. Předpokládáme, že Emil Brauner létal se svou konstrukcí a Zbyněk Pech drží svou A2 55, která měla mnohem štíhlejší křídlo než tehdejší Čížkovy konstrukce.

Tento obrázek je z titulní strany Leteckého modeláře číslo 3 z roku 1955 je z výběrové soutěže, kde R. Čížek a J. Harapát létali právě s tímto modelem.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je image-101.png.

Ještě jeden snímek, tentokráte z Leteckého Modeláře číslo 3 z roku 1959. Jedná se s největší pravděpodobností o stejný model. Foto pochází ze soutěže z roku 1958.

V našem archívu jsme identifikoval nakonec mnoho fotografií tohoto modelu. Snímky pochází z let 1955 až 1960.

Na tomto sníku je Radoslav Čížek s modelem Expe a také repre A2, která je však Čížkem zakrytá.

Již známá a v časopise publikovaná fotka s modelem a s „bambulkou“ na kulichu.

Ještě jednou Radoslav Čížek celý

Tato fotografie je z archívu Františka Kratiny. Dle mého je to ze stejného dne jako fotky předchozí.

Opět to vypadá na stejný den – model Radoslava Čížka drží autor modelu Pepík Harapát.

A ještě propagační fotka nakonec. Pánové se svými modely. Repre A2 drží v ruce Pepík Harapát a Radoslav Čížek. Na zemi mají Čížkovy Saturny.

Pepík Harapát s jedním ze svých modelů. Na letiště se tenkrát chodilo v kravatě….

První Máj v Žehrovicích. Radoslav nese Repre A2.

Skupinka s Radoslavem Čížkem s jeho Repre A2 . Vedle něj je Franta Kratina, který má svou konstrukci A2, Jirka Šafek, Zikmund a Karel Rys mají Saturna B, Ve spodní řadě Vláďa Horák se Saturnem B, vedle něj je Cimbura se svým modelem. Peterka má upravenou vlastní konstrukci. Ležící Franta Dvořák má jen fotoaparát, protože A2 v té době již nelétal.


Reprezentační družtvo na MS 1955 v Mohuči. Propagační fotografie družstva. Spulák, Menz, Brauner jako vedoucí, Harapát a Horyna. Pánové se nechtěli do tepláků obléknout a Brauner měl kalhoty od pyžama. Inu nechuť si vzít ty rudé hvězdy byla veliká. Foceno ráno před závody.

Opět další fotka reprezentace z Vrchlabí 1957. Pepík stojí první z leva, vedle něj Radoslav Čížek. Poslední je Emil Brauner.

Radoslav Čížek v modele. Na této fotografii můžete spočítat žebra. Fotil Emil Brauner.

Radoslav Čížek v zimě s kolegou Voráčkem. Pánové si prohodili modely. Fotil František Kratina.

Fotografie z MS 1955 – Pepík Harapát se svými modely čeká na další kolo. Za ním sedí jeho reperezentační kolega z Pardubic, Vladislav Špulák.

Fotografie, která byla zveřejněna v časopise Letecký modelář v roce 1959 a pochází ze soutěže v Hradci Králové z roku 1958 – Pepík Harapát vypouští model Radoslava Čížka. Jeho vlastní model je v pravém roku – je vidět křídlo.