Admirál, ten druhý

V minulém článku, ve kterém jsem nakousl jedno z nejúspěšnější období Radoslava Čížka, co se konstruktérské činnosti týká, jsem popisoval první admirálské konstrukce v období let 1970-1971.

Když se podíváme, kdy vyšel model Admirál s přívlastkem 2, bylo to až v roce 1976, tak si asi řeknete, co se asi dělo mezi lety 1971-1976. Radoslav Čížek nelenil. Nakreslil několik volných modelů a pak také alespoň čtyři další RC modely. Některá RCéčka jsem již ukázal v seriálu Období krátkých nosů. K dalším se možná vrátím, ale až o nich něco zjistím. Takže to zatím nebudu tady rozvádět. Smyslem tohoto odstavce bylo říci, že Radoslav byl jako konstruktér pilný.

Ten nejznámější

Na níže uvedeném odkazu je možné vyhledat dosud známé informace o Admirálu 2

Admirál 2 vyšel v časopise Modelář, a to v čísle 3 v roce 1976. Na fotce byl zobrazen Venca Janouš, jenže ta kvalita fotky je opravdu mizerná a v podstatě tam nic nepoznáte.

Na stránce 18 byla fotografie modelu, který měl velmi pěkné zbarvení. Tento model patřil Radoslavu Čížkovi a později se k němu ještě vrátíme. Protože není Admirál jako Admirál. Mimochodem, tahle fotografie se stala předlohou ilustrace na první stránce plánu.

V textu, který Radoslav napsal, vysvětluje celkové vylepšení modelu.

Plán pak vyšel samostatně v edici Modelář v řadě „S“ pod číslem 76.

Plán můžete stáhnout zde:

Když se na plán i popis podíváte, je to luxusní. Radoslav odvedl neskutečné množství práce. Upřímně, nakreslit něco takového vyžaduje mnoho hodin. Mimochodem, zjistil jsem, že si takový plán Radoslav trénoval a rýsoval nanečisto. Mám totiž jeden takový zkušební plán. Překvapilo mě, že rozložení, dělení konstrukce atd, navrhoval sám. Měl zadání, jak je velký jeden list a do něj se snažil všechno vměstnat. Tady je tedy ten zkušební plán. Něco z toho je vytaženo tuší a něco je ještě v tužce. Můžete to porovnat s finálním publikovaným plánem.

Plán je na firemním standardizovaném pauzáku z Poldovky.

Předpokládám, že Radoslav tuto verzi Admirála 2 vytvořil v roce 1975. Nová verze měla již tzv. standardní rozpětí 2380 mm. Hloubka křídla 210 mm, tedy je stejná jako u Admirála 71 Vládi Horáka. Rozteč žeber je ale 40 mm, nikoliv 35 mm jako u předchozí verze. Radoslav se tady vrátil k vyzkoušenému rozměru, jako u jiných typů svých RC modelů. Podívejte se na trojpohled, který jsem připravil.

Co bych tady chtěl zmínit je vzpomínaná konstrukce výškovky. I když Radoslav říkal, že výškovku neměnil, její vnitřní konstrukce je upravená ve smyslu větší pevnosti.

A nyní Admirál 2 s pomocným nosníčkem, který zpevňoval VOP v místě, kde bylo okénko pro protažení vázací gumy. Naši hoši k tomu měli takovou šikovnou vidličku z drátu, kterou protáhli a zavázali gumu na kolíček v SOP.

Ještě se vrátím k designu trupu. Tento je jemně upravený, mnohem líbivější. Čumák je stejně dlouhý jako u modelu Admirál 71 Vládi Horáka. Současně klapka směrového kormidla je nakreslena až dolů, tedy má větší plochu a kýlovka je více položená do ostřejšího úhlu. Radoslav se přestal bát toho, že se klapka směrového kormidla při přistání poškodí. Dle mého, taková směrovka byla poprvé použita u jiného modelu Radoslava Čížka. Tím byl RC model Čáp. Ten vyšel ale až v roce 1978. Konstrukce však pochází z roku 1973. Jednou se k Čápovi vrátím.

Admirála dvojku u nás v Kamenných Žehrovicích stavěli dle tohoto plánu. Měl jej například Zdeněk Hessler. Provedl jsem měření jeho modelu. Na fotce vidíte zapůjčené modely u mě doma. Vedle modelů na stole je „kouzelná bedna“, vzadu na druhém stole vidíte další hromadu plánů a také na polici. Jsem zaplaven plány.

Ten první oranžový trup je Zdeňka. Současně křídla ve spodní části hromady křídel jsou také jeho. Máte tak představu, jaký měl model barevné schéma. Na druhé fotce jsou křídla vyndaná z té hromady.

 Ještě uvádím fotografie skupiny Admirálů, kterou jsem publikoval v článku o prvním Admirálu.

Zprava Zdeněk Hessler se standardním Admirálem 2. Vláďa Horák s Admirálem 71, Václav Valenta s Admirálem 2, jeho syn na zemi se standardním Admirálem 2, ve stoje pak Zdeněk Vyskočil také se standardním Admirálem 2, Radoslav Čížek s Admirálem 3 a úplně vlevo František Dvořák s Lionem.

Dalším uživatelem Admirála 2 byl například Vláďa Kostečka. Model drží František Dvořák a Vláďa pozoruje dění na nebi. Foceno na Velké Dobré při soutěži. V pozadí vidíte kolík se žlutou lahví od Mogulu, která vytyčovala čtverec pro přistání. Vláďa asi přistál a pozoroval ještě letící konkurenci.

Zde je fotka z výstavy, kterou pořádal Radoslav Čížek. Vpravo je model Vládi Kostečky. Dle prostoru a tvaru květináčů odhaduji, že to bylo v kladenském Domě kultury. Fotku dělal místní profesionální fotograf Jaroslav Vyšín, mimochodem syn bývalého člena LMK KŽ.

Další, kdo létal s Admirálem 2, byl Vláďa Horák. Jak jsem zjistil později, měl křídlo hluboké jen 200 mm! Na rozdíl od Radoslava Čížka věřil větší štíhlosti. Model postavil v roce 1975. Má to na směrovce napsané. H 75 – tedy šestý RC model.

Ještě fotka z časopisu Modelář číslo 3 z roku 1993

Ten první

Ten první Admirál 2 vypadal trochu jinak. Tedy alespoň co se týká křídla. Jak jsem se před chvílí zmínil, Radoslav Čížek byl konstruktér, který více věřil ploše křídla než hodnotě štíhlosti. Jeho modely nemívaly hodnotu štíhlosti menší než 10. Většinou byla vyšší, tudíž s menší štíhlostí. Objevil jsem kompletní plán křídla. Myslím si, že to pravděpodobně bylo jedno z prvních křídel pro Admirála 2. Tento model nikdo nepostavil, respektive jsem jej nezaznamenal.

Hloubka křídla byla 220 mm. Profil křídla byl Čížkův RC 3765-105. Rozpětí modelu bylo 2340 mm. Ve středu bylo 18 žeber a v uchu 11. Křídlo jsem vzal a posadil na trup Admirála 2. Model pak vypadal následovně.

Tuto verzi jsem nazval Admirál 2-2. Důvodem je, že Admirál 2 je verze, která vyšla tiskem a potřeboval jsem to nějak rozlišit.

Protože plán byl datován do roku 1974, předpokládám, že to byl vlastně první návrh křídla pro Admirála 2. Pojďme se podívat na plán v detailu. Nejprve střed křídla.

Plán je možné stáhnout zde:

Plán měl dataci, která je nečitelná.

Jedná se však o rok 1974 a je zde alespoň trochu vidět, že se opravdu jedná o model Admirál 2.

Ucho je zajímavé tím, že jsou zde zakresleny dvě varianty rozložení nosníků. Druhý nosník je navržen buď jako jeden, postavený na výšku, nebo jako dva 3×3 nosníky nad sebou. Tedy taková ta klasika na Admirálu.

Plán ke stažení zde:

Datace plánu je únor 1974

Radoslav se tak postupně dostával k finální podobě Admirála 2. Je možné, že tento model někdo postavil, ale opět o tom nevím. Nemám originální pauzák, pouze kopie. Vzhledem k tomu, že si je Radoslav ponechal, pracoval s nimi.

Ten třetí a nejdůležitější

Ptáte se proč je tato verze Admirála 2 nejdůležitější? Brzy se dovíte.

Začnu fotografiemi. Model Radoslava Čížka byl publikován v časopise Modelář společně s článkem a zmenšeným plánkem v roce 1976. Je zde jedna fotografie krásně provedeného modelu na zmíněné straně 18. Tento pak posloužil k perokresbě na titulní stranu vydaného stavebního plánu. My máme v archivu originál.

Radoslav pro článek udělal ještě několik jiných fotografií, ale nakonec do článku vložil startujícího Vencu Janouše. Bylo to více akční. Tu fotku sice v našem archivu nemáme, ale máme jiné.

Trup Radoušova Admirála 2 byl proveden v bílé a červené. Křídla byla potažena žlutým modelspanem. Pruhy byly červené, náběžka bílá. Níže uvedená fotka byla kdysi použita na nějaké výstavě a Radoslav tam fixou dopisoval názvy modelů nebo další komentáře.

Na další fotografii je zachycen Radoslav Čížek s vysílačkou jenže bez antény a Venca Janouš, který drží Čížkův model. Oba čekají na start. Vůbec bych se nedivil, že na druhé straně šnůry je Vláďa Horák.

Vraťme se ke konstrukci. Křídlo, které pro tento model Radoslav nakreslil, mělo rozpětí 2380 mm. Tedy standardní rozpětí modelů Admirál 2 a také 3. Profil křídla zvolil NACA 4409. Tedy také  standardní profil jak pro Admirála 2 i 3. Hloubka křídla byla 220 mm. Model jsem nazval Admirál 2-5. Proč je tam ta pětka. Je to taková hříčka. Je to totiž dva a půl Admirála. Křídlo posloužilo jak pro verzi 2 tak i 3. Prostě, Radoslav nestavěl další křídlo, pouze postavil nový trup a výškovku, a tím upgradoval model na vyšší verzi.

Plán ke křídlu tohoto modelu jsem nenašel. Nedochoval se. Jistě se ptáte, jak je možné, že jsem křídlo nakreslil. Rozhodně jsem jej nevymyslel. Nyní se vrátím k předchozí informaci.

Radoslav jak jsem již psal, křídlo také použil na model Admirál 3. Nestavěl křídlo nové. Odvodil jsem to z těchto fotografií.

A například této

Zde vidíte to samé křídlo, to samé zbarvení a stejný počet žeber. Požádal jsem paní Hesslerovou, zda nemají doma tento model. Model doma měli, sice ve špatném stavu ale to nevadí. Nejdůležitější bylo, že existoval.

Ten trup, poněkud rozebraný je Admirál 3 Radoslava Čížka. Současně jsou zde obě křídla, jenom v jiném potahu.

Na základě těchto křídel jsem pak plán nakreslil. Dokonce jsem jej obtáhl tuší. Tak se na něj podívejme. Hloubka křídla je zmiňovaných 220 mm. Počet žeber na středu je 18 a v uchu je žeber 12. Hlavní nosník se pak stáčí ke středu ucha, zatímco druhý nosník je průběžný. Plán jsem již pojmenoval Admirál 3.

Plán ke tsažení zde:

A ještě ucho modelu

Plán ke stažení zde:

Jak vidíte, tento model je nejdůležitější z Admirálů 2.

Upřímně, jsem rád, že se mi podařilo díky fotografiím, nalezeným plánům a existujícím modelům sestavit alespoň dvě verze Admirála 2. Na začátku jsem měl jen ten plán z Modeláře. Ale díky budovanému archivu jsem nalezl spoustu informací. Věřím, že tím přispěji k udržení žehrovické historie, a doufám, že si někdo model opět postaví.

Po dohodě s rodinou Radoslava Čížka jsou uvedené plány volně k použití. Neslouží ke komerčním účelům. To samé platí o náčrtcích a pláncích autora článku.

Jiří Hloušek

Zdroj: archív LMK Kamenné Žehrovice