XL-56

KonstruktérRadoslav ČížekRozpětí1266 mm
Rok vzniku1956Plocha18,52 dm2
Rok Publikace1956Váha260 g

Model   XL-56 je  modelem s pohonem gumovými nitěmi ( někdy nazývaným  elastickým.  Radoslav Čížek se po účasti na MS v roce 1955 soustředil jako soutěžící již jen na tuto kategorii modelů.  Pro konstrukci XL-56 využil osvědčené konstrukční celky z předchozích modelů G-54 i G-55 (Fi-55). Například tvar křídla, který je stejný už od modelu G-54, jak Radoslav Čížek napsal v jednom ze svých článků.

S modelem se nominoval na Mezinárodní modelářskou soutěž LDS, kterou  v  roce 1956  pořádalo  v Maďarsko  v Budapešti.  Svoji kategorii zde Radoslav Čížek vyhrál a absolutním maximálním výsledkem 900 vteřin. Velký článek byl o soutěži napsaný v časopise Letecký modelář číslo 7,8 a 9. Byly tam zveřejněné informativní  výkresy úspěšných modelů a ten Čížkův přikládáme.

Fotografie z Leteckého modeláře číslo 7 z roku 1956

V souvislosti s Budapešťskou soutěží, byl informativní výkres zveřejněn v německém časopisu Flugmodellbau číslo 2 v roce 1956.

Stavební plánky v měřítku 1:1 nakreslil Radoslav Čížek dva. První pod označením  „XL-56 b“  poslal do časopisu Aeromodeller, kde byl zveřejněný v edici stavebních plánků.

Druhý plánek byl vydán v edici stavebních plánků v Leteckém modeláři číslo 1 v roce 1958.

Po vydání plánku v Leteckém modeláři se model ve větších počtech objevoval i na soutěžích v ČSR.   Originální křídlo a VOP se dochovaly do dnešních dnů  (5/20) u jednoho z prvních stavitelů  Vladimíra Horáka z Kamenných Žehrovic.

Tento plánek zveřejnil i v Informačních listech číslo 61 roku 2001 i s doprovodným textem.

V RC Revue 5 z roku 2005 vyšel článek o XL-56. Autorem článku a plánku je Radoslav Čížek.

V roce 2006 Jim O’Railly nakreslid v CAD programu plánek XL-56. K tomu je možné zakoupit vyřezané díly od Boba Holmana. Vzhledem k autorským právům, uvádíme pouze fragment plánu.