Na začátku uvedu informaci z časopisu Letecký modelář číslo 7 z roku 1952 jako takovou perličku. Radoslav Čížek napsal o akci, která se konala na Zimním stadionu v Kladně.
Originál fotografií Emila Braunera, které byly publikované v časopise máme v archivu.
Máme i letové záběry makety Sokola, který je v popředí. Bohužel nevíme, komu patří. Imatrikulace letounu je smyšlená. OK-DRC měl později vyrobený Zlín – 726 Trenér.
Protože to byla poměrně velká akce, vzniklo několik fotografií, které bohužel toho příliš neukazují. Je to dané vzdáleností a schopností fotoaparátu.
Muselo to být velmi povedené. Radoslav Čížek to zmiňoval několikrát v Informačních listech.
Ale pojďme se podívat na další modely, které v Žehrovicích byly postaveny. V roce 1954 nahradil Radoslav Čížek svůj starší model modelem novým. Nazval jej Meteor a cíleně jej tvořil jako akrobatický. Dokonce měl mít klapky na křídlech po vzoru jiných speciálů. Křídla byla uchycena gumou, aby se model dal rozebrat a snadno převážet. Poháněl jej motor Frog 4,92 cm3, který mu udával rychlost 90 km/h.
Jediná dochovaná fotografie tohoto stroje byla zvětšena z formátu 6x9cm.
Máme ještě jednu fotografii Meteora. Zde je Radoslav Čížek společně s Emilem Heranem. Fotka vyšla po létech v časopisu Modelář v čísle 1 roku 1977.
Tato fotografie dle oblečení a rozpoznaného Vladimíra Špuláka je pravděpodobně z Moskvy z roku 1955. Radoslav Čížek se ale nezmiňoval, že by tam s něčím takovým létal.
Emil Brauner se po postavení pulsačního motoru věnoval rychlým strojům. Nejprve vytvořil model Taifun. Rychlostní model, který létal dle očitých svědků velmi rychle, a také velmi hlučně. Vláďa Horák vzpomínal, že při letu na hřišti v Kamenných Žehrovicích, se schovávali za zdejší lavičky, protože se létalo bez ochranné sítě.
Dosažená rychlost byla mezi 180 až 200 km/h. Bohužel nemáme žádnou dokumentaci k modelu. Model startoval z drátěného podvozku, což je vidět na dalším snímku.
Emilovi Braunerovi asistují Radoslav Čížek s letlampou a s pumpou František Kratina.
Vladimír Horák kromě stavby Čížkových upoutaných maket, si navrhl takový malý model samokřídla. Radoslav Čížek jej nazval HC-01 a dokonce jej poslal k publikaci do Aeromodelleru, kde opravdu vyšel v čísle 12 roku 1956. Vláďa o tom ani nevěděl a dozvěděl se to až o desítky let později. Model poháněl motor Letmo 2,5 cm3. Fotky se dochovaly jen dvě. Jedna byla Radoslavem Čížkem rozstříhána pro účely publikace v Informačních listech, ale mě se jí podařilo trochu zrestaurovat.
A druhá, je fotografie Horákova arzenálu. Ten nevětší model je akrobatický a nesl název Kanár. Vláďa měl rád žlutou barvu, takže u jeho modelů často převládala právě tato barva.
Ještě uvedu fotografii modelářů ze Stochova a Honic, tedy Františka Dvořáka a Františka Kratiny. Pánové se nechali vyfotit se svými cvičnými či akrobatickými stroji pravděpodobně na hřišti v Tuchlovicích. Bohužel o strojích nic dalšího nevíme.
Závěrem skupinová fotografie strojů žehrovských modelářů a modelářů z okolí. Některé stroje určitě již poznáte podle předchozích fotografií.
Jirka Hloušek
Odkazy:
















