Počátky létání s účky v Kamenných Žehrovicích – rychlost a akrobacie

Na začátku uvedu informaci z časopisu Letecký modelář číslo 7 z roku 1952 jako takovou perličku. Radoslav Čížek napsal o akci, která se konala na Zimním stadionu v Kladně.

Obsah obrázku text, papír, dokument, Písmo

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Originál fotografií Emila Braunera, které byly publikované v časopise máme v archivu.

Obsah obrázku letadlo, přeprava, hoblovat, Všeobecné letectví

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Máme i letové záběry makety Sokola, který je v popředí. Bohužel nevíme, komu patří. Imatrikulace letounu je smyšlená. OK-DRC měl později vyrobený Zlín – 726 Trenér.

Obsah obrázku venku, letadlo, přeprava, vozidlo

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Protože to byla poměrně velká akce, vzniklo několik fotografií, které bohužel toho příliš neukazují. Je to dané vzdáleností a schopností fotoaparátu.

Muselo to být velmi povedené. Radoslav Čížek to zmiňoval několikrát v Informačních listech.

Ale pojďme se podívat na další modely, které v Žehrovicích byly postaveny. V roce 1954 nahradil Radoslav Čížek svůj starší model modelem novým. Nazval jej Meteor a cíleně jej tvořil jako akrobatický. Dokonce měl mít klapky na křídlech po vzoru jiných speciálů. Křídla byla uchycena gumou, aby se model dal rozebrat a snadno převážet. Poháněl jej motor Frog 4,92 cm3, který mu udával rychlost 90 km/h.

Obsah obrázku kresba, text, skica, Plán

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Jediná dochovaná fotografie tohoto stroje byla zvětšena z formátu 6x9cm.

Obsah obrázku letadlo, hoblovat, Vrtulové letadlo, přeprava

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Máme ještě jednu fotografii Meteora. Zde je Radoslav Čížek společně s Emilem Heranem. Fotka vyšla po létech v časopisu Modelář v čísle 1 roku 1977.

Tato fotografie dle oblečení a rozpoznaného Vladimíra Špuláka je pravděpodobně z Moskvy z roku 1955. Radoslav Čížek se ale nezmiňoval, že by tam s něčím takovým létal.

Emil Brauner se po postavení pulsačního motoru věnoval rychlým strojům. Nejprve vytvořil model Taifun. Rychlostní model, který létal dle očitých svědků velmi rychle, a také velmi hlučně. Vláďa Horák vzpomínal, že při letu na hřišti v Kamenných Žehrovicích, se schovávali za zdejší lavičky, protože se létalo bez ochranné sítě.

Dosažená rychlost byla mezi 180 až 200 km/h. Bohužel nemáme žádnou dokumentaci k modelu. Model startoval z drátěného podvozku, což je vidět na dalším snímku.

Obsah obrázku oblečení, muž, území, boty

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Emilovi Braunerovi asistují Radoslav Čížek s letlampou a s pumpou František Kratina.

Vladimír Horák kromě stavby Čížkových upoutaných maket, si navrhl takový malý model samokřídla. Radoslav Čížek jej nazval HC-01 a dokonce jej poslal k publikaci do Aeromodelleru, kde opravdu vyšel v čísle 12 roku 1956. Vláďa o tom ani nevěděl a dozvěděl se to až o desítky let později. Model poháněl motor Letmo 2,5 cm3. Fotky se dochovaly jen dvě. Jedna byla Radoslavem Čížkem rozstříhána pro účely publikace v Informačních listech, ale mě se jí podařilo trochu zrestaurovat.

Obsah obrázku Lidská tvář, socha, osoba, muž

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

A druhá, je fotografie Horákova arzenálu. Ten nevětší model je akrobatický a nesl název Kanár. Vláďa měl rád žlutou barvu, takže u jeho modelů často převládala právě tato barva.

Obsah obrázku venku, území, přeprava, hoblovat

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.

Ještě uvedu fotografii modelářů ze Stochova a Honic, tedy Františka Dvořáka a Františka Kratiny. Pánové se nechali vyfotit se svými cvičnými či akrobatickými stroji pravděpodobně na hřišti v Tuchlovicích. Bohužel o strojích nic dalšího nevíme.

Závěrem skupinová fotografie strojů žehrovských modelářů a modelářů z okolí. Některé stroje určitě již poznáte podle předchozích fotografií.

Jirka Hloušek

Odkazy: