
Dnes se podíváme na poslední vystřelovadlo, které jsme objevil přibližně z roku 1963.Jak jsme již zmiňoval v minulém článku, Radoslav se v případě vystřelovadel zaměřil na modely, které buď připomínají a nebo jsou polomaketami dospělých letadel. Pro další vystřelovadlo si Radoslav vybral krásný stroj, který byl v té době kromě řady Z-326 vyráběn v Orličanu v Chocni. Šlo o model L40 Meta Sokol.
Když se podíváte na průřez povahy modelů, které jsou na plánku Modeláře číslo 3 z roku 1964, tak vlastně zjistíte, že je to taková lidová všehochuť. Od každého kousek. Začátečnický model v podobě Pytrise, soutěžní házedlo Boomerang , jednoduché, ale efektní vystřelovadlo XMG-64 a nakonec, regulerní polomaketa v podobě L40 Meta Sokol.
L40 Meta Sokol
Model je sice vystřelovadlem, ale měl být zároveň i kluzákem házeným z ruky. Na plánku není zakreslen žádný kolíček na uchycení gumičky. Pravděpodobně se Radoslav tak zabral do tvorby polomakety, že asi na něj zapomněl. Model má rozpětí 333 mm a předpokládanou váhu 17 gramů. Model byl navržen jako zmenšenina 1:30.
Křídlo je vyříznuto ze středně tvrdé balsy o tloušťce 5 mm. Na plánku je vidět navrhovaný profil a Radoslav počítal i s negativem. Není sice popsáno, zda se má negativ vytvořit broušením, nebo jiným způsobem. Můžeme předpokládat, že by mohl vzniknout správným vybroušením úhlu spoje v lomení křídla. Křídlo má lomení 24 mm. Ke křídlu se ještě přilepí aerodynamické přechody z velmi slabé balsy. (Je otázkou, jak tyto přechody působí na vlastnosti tohoto modelu.) Pro dokončení křídla se pak dolepí gondoly se zataženým podvozkem. Tyto se ale zalepí až po přilepení křídla k trupu.
Radoslav na křídla nakreslil i paneláž, předpokládalo se, že jej modelář provede tuší, trubičkovým perkem. To samé platí pro imatrikulaci a pochozí gumu na kořenech křídla.
VOP a SOP jsou vyříznuty z 2 mm měkké balsy. Výškovka a směrovka jsou vybroušeny do profilu, a také opatřeny paneláží. Oba dva díly se následně zalepují do trupu.
Trup je vyřezán bez směrovky z 5 mm silné měkké balsy. Na plánku v levém horním rohu je poškození. Je zde dokreslena součástka pro přední část trupu. Podle toho vyplývá, že „čumák“ modelu je z lipového dřeva 5 mm silného. Dnes bychom místo lipového nosu přilepili z obou stran trupu překližku 0,8 mm silnou.
Plán stahujte zde:
Model měl navrženo zbarvení, které se pravděpodobně na tomto stroji vyskytovalo z výroby. Pruhy byly v pastelové modré. (Jiné stroje měly tyto pruhy červené).
Zjišťoval jsem něco o letounu této vyobrazené imatrikulace. Zjistil jsem následující:
Datum registrace 22.9.1960.
Vymazán z rejstříku v roce 2019.
Výrobní číslo 150308.
U nás letoun létal ve Frýdlantu nad Ostravicí. Nyní létá na Slovensku jako OM-NMO, pravděpodobně v Nitře.
Hledal jsem i fotografie. Podařilo se mě nalézt níže uvedené. Bohužel zbarvení neodpovídá tomu, které Radoslav zachytil na svém plánku. Fotografie pocházejí ze stránek Aeroklubu v Frýdlantu nad Moravicí z období sedmdesátých let. Díky jejich laskavému svolení mohu fotografie publikovat.
Ještě jedna fotka letounu OK-NMO ze stejné doby, tentokrát hodně modelářská. Když se podíváte na RC modely, které jsou zde zachyceny, možná vám připomenou dobu, kdy se létalo s RC V1. Modely které připomínají Polaris a možná Admirál 2 či jiné se stejnou koncepcí. Možná někdo někoho z modelářů pozná, i když jsou všichni k fotografovi zády.
K modelu kromě plánku neexistuje žádná fotografie, že jej Radoslav nebo někdo další zkušebně postavil, přesto předpokládáme, že ano.
Jirka Hloušek
Zroj: Archív LMK Kamenné Žehrovice
Foto: Archív letiště Frýdland nad Ostravicí