Radoslav Čížek a období krátkých nosů – 2

Chtěl bych navázat na první článek. Jak jsem již psal, druhá polovina let šedesátých a sedmdesátá léta byla v žehrovickém klubu obdobím RC kvasu. Kdo pamatuje, dá mi za pravdu. Vzpomínali jsme na první „opravdový“ rádiák Radoslava Čížka, Delfín.

V tomto období to ale nebyl rádiák jediný. Ve stejném roce se objevil model „Tři v jednom“, který Radoslav Čížek nazval anglicky  Minx. Přemýšlím, zda to bylo z toho důvodu, že jej chtěl publikovat v Aeromodeleru, a nemělo tedy cenu mu dávat český název, anebo prostě Minx znělo dobře jak v angličtině i v češtině. Každopádně, v té době u RC modelů opustil ptačí názvy a vlastně pojmenovával modely dle zcela nové konvence. Delfín také není z ptačí říše. Ostatně, zachoval tradici, když si vezmete, že RC model do té doby byl Alfa a Žehrovice.

Informace o modelu je vložena v našem přehledu konstrukcí.

Dozvíte se, co znamená Minx, a samozřejmě, kde byl model publikován. Mimochodem, model jsem zmiňoval i v článku o gumicuku na stránkách SAM95.

V článku jsou zmíněny modely, se kterými v roce 1967 Radoslav Čížek létal. Jmenoval právě Minxe, Delfína a Experimentální A2.

V našem archívu máme informace k Minxovi a k modelu FOX, což byl motorový model na 1,6 motor a také dárce křídla a výškovky pro model MINX. Model, tedy FOX a MINX v jednom, byl dohromady prezentován v Aeromodeleru. V časopise Modelář již pak jen ta větroňářská verze, tedy samotný MINX. Originální plán modelu jsem zatím nenašel. Mám sken trojpohledu pro Modeláře a samozřejmě sken plánu pro Aeromodeler. To je kompletní plán, a tak mě ani nemrzí, že není původní plán v češtině, který Radoslav nakreslil. Třeba ani nikdy nebyl.

Model měl rozpětí pouhých 1310 mm. Plocha byla 29,74 dm2. V tak malém modelu byla namačkána sestava dvou akumulátorů (jedna pro přijímač a druhý pro Bellamatic). Dle mého model létal tak trochu jako kámen. Na druhou stranu se s modelem čile poletovalo, a v termice pak model létal zcela bez problémů. To je stejné jako když se létá se Slukou v RC provedení.

Díky tomu, že Radoslav s oblibou posazoval výškovky na směrovku, musela být SOP dobře vyztužená, aby energie, která při nárazu působí na tento kus modelu, konstrukci nepřemohla. Radoslav si to zde poprvé vyzkoušel, a tak jeho další konstrukce měly směrovky mnohem mohutnější. Ale Radoslav byl schopen je navrhnout vždy tak, aby ladily oku modeláře. Ostatně, jeho konstrukce a tvary patřily k těm líbivějším, účelnost se občas vytrácela. Účelové modely a jejich co nejednoduší tvary a konstrukce se Radoslavovy tak trochu vyhýbaly.

S postupem času se zvětšovala i pohyblivá část směrovky. Ale to bude vidět na dalších modelech. Křídlo je poplatné motorovému modelu, takže to není typická větroňářská konstrukce. Zde je tedy kýžený trojpohled naskenovaný z originálu.

Soubor můžete stáhnout zde:

A nyní ten plán pro Aeromodeller

Plán stáhnete zde:

Radoslav létal s modelem poměrně intenzivně. V období okolo roku 1967 postavil trup univerzální a provozoval na něm více křídel. Myslím, že díky těmto pokusům pak mohl vzniknout jeho další model Jaguár 69 či Standart. Ale k němu se odstaneme v dalším článku. Ostatně řada malých větroňů do 2 metrů rozpětí byla vyvíjena právě na konci šedesátých let a skončila začátkem osmedesátých let modelem Terej 2, i když s tímto vývojem tak docela nesouvisí. Ale ke všemu se postupně dostaneme.

Takže pojďme na ty fotografie. Nejprve uvedu fotografii modelu FOX.

Když se podíváte na křídla a výškovku, mají totožné zbarvení, jaké naleznete i na modelu MINX. Tím se potvrzuje to, že model byl dárcem těchto komponent. Mimochodem, tyto fotografie jsem nalezl u Vládi Horáka.

Ještě se podíváme na fotografii z článku o gumicuku z roku 1967. Je zřejmě focena ve stejný den jako FOX. Radoslav je tam ve stejném oblečení.

Na tomto snímku jsou vidět Radoslavovy hodinky. Měly tmavohnědý pásek a na něm odznak, tuším, že to byl „C“ odznak. Podobný vozil i jako nálepku na svém modrém embéčku na zadním okně.

Dole je mnohem kvalitnější fotografie Minxe, na které je dobře vidět průhledná kabina, která byla odnímatelná i s částí trupu. Byla zajištěna plechovým jazykem otáčejícím se kolem šroubku.

Ještě jednou fotka Minxe, ale tentokráte z archivu Radoslava Čížka. Pochází ze stejného dne. To poznáte díky stejné kvalitě/zrna fotky. Prostě se ten den fotilo.

Na další fotce je Radoslav s úsměvem. Asi to ten den pěkně létalo.

Ještě se vrátím k univerzálnímu trupu. Zde je fotografie ze zimy 1973. Vidíte podobná křídla, ale na trupu, který je již bez malé kabinky. Křídlo může být již zárodkem modelu Jaguár, výškovka je z jiného modelu. SOP má mnohem větší klapku. Prostě design již pokročil.

Podívali jsme se na další RC model z naší historie. Nahlédli jsme do kuchyně Radoslava Čížka, na jeho druhý model od začátku vyvíjený jako RC. Je to již dávno, více jak padesát let. Člověk si ale neuvědomí, že ten čas tak letí.

Jirka Hloušek

Zdroj: časopis Modelář, Aeromodeller

Archiv LMK KŽ