WOODY

Díky podpoře svazu leteckých modelářů se stala nová kategorie RES velice oblíbenou. Počáteční nedostatek domácích stavebnic vyřešil svaz LM nákupem švýcarských stavebnic modelu, které se jmenují Samba. Dnes je situace na českém trhu úplně jiná. Stavebnic je tolik, že začíná být opačný problém …, kterou RES si vybrat? Náš “letecký park” se díky firmě Pila Star Jiřího Hvězdy rozšířil o nový kus. Z několika modelů RES, která tato firma vyrábí padla volba na StarWood. Nejstarší syn Radek si touto RESkou již zalétal na letním soustředění talentované mládeže ve Staňkově, kde mu jí půjčil Pavel Bejček.

Hned na počátku stavby dostal přezdívku Woody, a to i z praktického hlediska, pojmenování na vysílačce musí být stručné a nezaměnitelné, a nejen kvůli omezené délce názvu modelu v menu.

Stavba křídla šla Radkovi velice rychle od ruky. Žebra na křídle jsou navlečena na trubku z uhlíkového kompozitu. Celé křídlo se staví na můstcích, které zajišťují nakroucené negativy na křídle. Pro přesné osazení žeber je navíc součástí stavebnice hřeben, pomocí kterého se při lepení žebra zajistí ve správné poloze a kolmosti.

Polovina křídla je ze čtyř částí. Je tedy třikrát lomené. Průměr trubky se v jednotlivých segmentech směrem ke konci křídla ztenčuje, čímž se ušetří nejen váha, ale s tímto nosníkem se ztenčuje i profil křídla.

Na základě našich zkušeností, kdy jsme u Samby při tvrdém přistání na ucho vylomili spojku křídel, jsme tento namáhaný spoj u Woodyho prolepili balzou, omotali nití a pečlivě zalepili.

Píšu zalepili, ale vlastně celou stavbu až na drobnosti s osazením serv a nastavením brzdy, zvládl levou zadní Radek. Stavba Woodyho byla, oproti vymýšlení a hraní si s každým detailem u F1G, opravdu hračka. Hotové křídlo lze rozložit na tři části, a to na středovou část s brzdou a dvě uši.

Křídlo je k trupu uchyceno dvěma plastovými šrouby. Trup je celobalzový bez použití uhlíkové trubky a Woodyho to odlišuje od většiny RESek. Gondola trupu je prostorná a je připravena na variantu ERES a je zde tudíž dost místa na umístění přijímače atd.

Kryt kabiny je připevněn na jednom konci jazýčkem, který se zasune pod balzový potah před kabinou a na druhém konci je připevněn magnetem. Výškovka je volitelná mezi plovoucí nebo s klapkou. My jsme zůstali u klapky.

Opravdu hezky je vyřešen posuvný háček. Drobnůstka vytištěná na 3D tiskárně s jednoduchou manipulací pomocí imbusu. Jak je naším zvykem celý model je potažen vliesem, nalakován a vyzdoben pomocí Airbrush pistole. Ústředním motivem na středu křídla je jak jinak než „W“.

U Woodyho se nám podařila jedna, z mého pohledu důležitá, vychytávka. Klubové vysílačky Jeti Duplex DS6 nemají mix. To znamená, že nelze nastavit mix při použití brzdy s výškovkou. Brzdu jsme párkrát u Samby vyzkoušeli, ale bez zmíněného mixu je její použití velký risk a při přistání to má za následek spíše tvrdý dopad než snížení rychlosti. Z toho důvodu jsme brzdu při létání na soutěžích ani nepoužívali, což bylo určitým handicapem. Na základě konzultace s Láďou Buškem a po následném ověření informace na Jeti podpoře, jsem dokoupil Jetiboxmini a zmíněný mix pomocí Jetiboxu nastavil v přijímači. Je to trochu krkolomná cesta, ale vůbec by mě nenapadlo, že je něco takového možné. Jetibox jako doplněk k vysílačce také slouží při létání ke kontrole stavu baterií v modelu a síly signálu jednotlivých antén přijímače.

Když se vrátím k Woodymu a k jeho prvním chvílím ve vzduchu. Při letu je StarWood lehce ovladatelný a díky velké směrovce a lomení křídla se otočí prakticky na místě. Oproti Sambě bych řekl, že je to docela velký rozdíl. Létá dle mého názoru také podstatně pomaleji, což bude dáno větší hloubkou křídla. Obě tyto vlastnosti by měli přispět k přesnějšímu přistání na cíl a k zisku bodů na soutěži. Směrovka je opravdu veliká a nastavení výchylek jsme zmenšili oproti našemu původnímu předpokladu. Nyní již zbývá jen trénovat. Můj původní předpoklad, že Woody bude primárně určen do klidu, se né úplně vyplnil. Již jsme s ním absolvovali  trénink ve větru cca 4-5 m/s a řekl bych, že nás jeho projev docela mile překvapil. Je vidět, že Radek si pilotáž užívá a doslova dělá s Woodym blbiny, lopingy, točí se na místě, když má pocit, že právě našel termiku atd. Fotky ze stavby a několik momentek z létání jsme umístili na https://pbacina.rajce.idnes.cz/StarWood/. Už zbývá jen abychom mohli na soutěž…

Pavel a Radek Bačinovi